استعلام خدمات

محاسبه حقوق و عوارض گمرکی

صادرات راهکاری مفید برای رونق اقتصادی
به تمام نقاط دنیا
تضمین کیفیت در خدمات
برای رضایتمندی مشتریان
قبل
بعدی

صادرات (EXPORT)

كسب درامد ارزي يكي از مهم ترين ابزارهاي رشد و توسعه اقتصادي است كه اين مهم از طريق فروش توليدات  يا خدمات به كشورهاي ديگر حاصل مي شود وان را صادرات مي نامند.انجام صادرات و فروش كالا در بازارهاي خارجي از ظرافت وحساسيت هاي خاصي برخوردار است كه عدم توجه به ان ها ممكن است نابودي سرمايه هاي مالي وانساني را به دنبال داشته باشد.از اين رو بايد با داشتن اطلاعات كافي دست به انجام چنين اقداماتي زد تا بتوان در كنار به دست آوردن سود اقتصادي؛ بازارهاي هدف را نيز شناسايي و آينده كسب وكار را تضمين نمود.

شايد در ابتدا تصور كنيد ؛ روال آزاد سازي كالا از گمرك ساده است؛ اما پس از اينكه وارد عمل شديد متوجه خواهيد شد كه انجام آن چندان هم ساده نيست وپيچيده گي هاي خود را دارد.براي اينكه كالا از حالت قاچاق خارج شود و جنبه قانوني داشته باشد؛ بايد مراحل ترخيص كالا از گمرك انجام شود. ترخيص كالا به معني معرفي كالاها به گمرك و آزاد سازي آنها براي وارد كننده يا صادركننده است.

درخواست مشاوره

صادرات چيست ؟

صادرات در بازرگاني به معناي انتقال كالا يا ارسال آن از محل مبدا به مقصد است. طبق تعريف اداره گمرك جمهوري اسلامي ايران منظور از صادرات ؛ خروج كالا از قلمرو گمركي كشور مبدا همراه با رعايت قوانين ومقررات موجود است .صادرات نقطه آغاز ارتباط برقرار كردن با ديگران است و همچنين صادرات براي كسب درآمد ارزي حاصل مي شود ودر برقراري موازنه تجاري و ايجاد تعادل اقتصادي كمك شاياني مي نمايد

صادركننده به چه كسي گفته مي شود

به هر شخص حقيقي يا حقوقي كه داراي كارت بازرگاني ويا مجوز وزارت بازرگاني بوده و اقدام به صدور كالا نمايد صادر كننده اطلاق مي شود

در ابتداي اقدام به صادرات شخص يا شركت صادركننده مي بايست علاوه بر كارت بازرگاني دو شرط زير را داشته باشد:

نداشتن پيمان ارزي معوق

دارا بودن حساب جاري يا قرض الحسنه نزد بانك محل مراجعه

  انواع صادرات

  •  صادرات قطعي

صدور قطعي رويه گمركي است كه بر اساس آن كالاي داخلي به منظور فروش يا مصرف از كشور خارج مي شود .

  • صادرات موقت

صدور موقت رويه گمركي است كه به موجب آن كالاهاي مجاز براي اهداف معيني شامل ساخت ؛ پردازش ؛ تعمير ؛ تكميل ؛ شركت در نمايشگاه يا به عنوان وسايل نقليه براي استفاده شخصي يا تردد بين ايران وكشورهاي ديگر يا ماشين آلات و تجهيزات براي انجام خدمات فني و مهندسي به طور موقت وظرف مهلت معيني  كه مشخص مي شود به خارج از كشور صادر و سپس به كشور بازگردانده شود.

مراحل انجام صادرات

  • بازاريابي

بازاريابي اولين و مهم ترين قدم در انجام صادرات است.بازاريابي يعني شناخت بازارهاي خارجي وراه هاي نفوذ به ان كه دستيابي به اين شناخت از طريق مذاكره با خريداران ؛ استفاده از اطلاعات و آمارهاي رسمي؛ شركت در نمايشگاه هاي بين المللي؛ تماس با رايزن هاي بازرگاني در سفارت خانه ها و اتاق هاي بازرگاني و همچنين استعلام از موسسات بين المللي ومراكزي كه در اين مورد خدمات ارائه مي دهند امكان پذير است. همچنين شناسايي كالا هاي رقيب و كيفيت وقيمت ان ها در بازار مورد نظر و استفاده از روش هاي تبليغاتي براي معرفي كالا نقش مهمي در  موفقيت يك صادر كننده دارند.

  • كسب مجوز صدور

پس از بازاريابي صادركننده بايد مجوز صدور كالا را از وزارت خانه هاي صنعتي يا كشاورزي ويا بازرگاني كسب نمايد ولي در حال حاضر صدور اغلب كالاها نياز به مجوز ندارد و فقط براي كالاهاي خاصي مجوزهاي موردي صادر مي شود.

  تعيين قيمت صادراتي

صادركننده براي تعيين قيمت كالاهاي صادراتي خود بايد به كميسيون نرخ گذاري مراجعه كند. اين كميسيون مركب از نمايندگان وزارت بازرگاني ؛ مركز توسعه صادرات (سازمان توسعه تجارت فعلي) ؛ وزارت صنايع؛ گمرك ايران وبانك مركزي مي باشند. پس از تعيين قيمت صادراتي؛ صادر كننده ملزم است كه معادل قيمت هاي تعيين شده ارز به بانك مركزي معرفي نمايد.

  • صدور پروفرما(پيش فاكتور)

صادر كننده بايد پروفرما يا پيش فاكتور را كه حاوي مشخصات كالا و فروشنده ان است براي خريدار ارسال نمايد.

  • تهيه وتدارك و بسته بندي

صادر كننده در اين مرحله بايد كالا را تهيه و مطابق با توافق به عمل امده بسته بندي نمايد .

  • دريافت گواهي بازرسي كالا

اين گواهي كه معمولا مورد درخواست خريدار است توسط موسساتي كه موارد توافق طرفين قرار گرفته است صادر مي شود.

  • صدور فاكتور و اخذ گواهي مبدا

صادز كننده در اين مرحله بايد فاكتور فروش كالاي خود را صادر وبه تاييد اتاق بازرگاني محل برساند واتاق بازرگاني گواهي مبدا كالا را صادر خواهد نمود.

  • سپردن پيمان يا تعهد ارزي

صادر كننده با ارائه مدارك لازم از جمله قيمت مصوب كميسيون نرخ گذاري بايد پيمان ارزي به بانك(اداره تهاتروامور صادراتي) بسپارد.

درحال حاضر كه شرايط صادرات سهل تر شده است به جاي پيمان ارزي ؛ صادركننده با دريافت تعهد ارزي از بانك وپس از امضاي ان متعهد به بازگرداندن ارز حاصل از صادرات مي شود.

1-درخواست صادرات به صورت حمل يكسوه يا ارزيابي در محل.
۲ـ تنظيم اظهارنامه.
۳ـ مجوز استاندارد (حسب مورد)
۴ـ مجوز سازمان حمايت (حسب مورد)
۵ـ مجوز وزارت بهداشت (حسب مورد)
۶ـ فاكتور (حسب مورد)
۷ـ ليست عوامل بندي
۸ـ الصاق نسخه كارنه تير
۹ـ كارت بازرگاني
و ….

  • عقد قرارداد حمل و بيمه

صادركننده با يكي از شركت هاي معتبر حمل و نقل بين المللي قرارداد حمل امضاء ميكند و همچنين كالا را تا رسيدن به مقصد بيمه مي كند.

  • اظهار كالا به گمرك

در اين مرحله كالا به گمرك حمل مي شود و اظهارنامه خروجي يا صادراتي تنظيم وبه گمرك ارائه مي گردد.پس از ارزيابي كالا و پلمپ كردن بسته ها جواز خروجي (پروانه صادراتي) اخذ مي گردد.

  • ارسال كالا

صادركننده جواز خروجي را به شركت حل و نقل تحويل ميدهد وشركت مزبور بر اساس ان بارنامه حمل صادر و كالا را از گمرك بارگيري وبه مقصد حمل مي كند.

  • دريافت واريز نامه

اگر كالا به صورت گشايش اعتبار اسنادي صادر شده باشد صادر كننده مي تواند با ارائه اسناد حمل به بانك طرف حساب مراجعه و معادل ريالي مبلغ ارزي گشايش شده را به نرخ تعيين شده دريافت وگواهي يا تصديق صدور اخذ نمايد اما اگر به صورت اماني بخواهد صادر كند؛ صادركننده كالاي خود را به كشورهاي مورد نظر حمل مي نمايد ودر مهلت تعيين شده به فروش مي رساند وارز حاصل از فروش را به كشور باز مي گرداند و گواهي صدور دريافت مي كند.

نكاتي مهم كه براي صادرات به كشور هدف بايد بدانيم!

1- در بسته بندي كالاهاي خود نهايت دقت را به خرج بدهيد تا در راه دچار آسيب نشود

2- قبل از اقدام به صادرات به كشور هدف ؛بازار كالاي مورد نظر خود را به خوبي بررسي كنيد

3- در صورت صادرات انبوه؛ مناسب ترين باربري را براي حمل ونقل كالا هاي خود انتخاب كنيد

4- قيمت كالاي خود را در كشور هدف جست وجو كنيد تا در انتخاب كالا براي صادرات به آن كشور دچار اشتباه نشويد

5- قوانين ومقررات رسمي كشور هدف را مطالعه كنيد تا اطلاعاتي به روز و صحيح داشته باشيد

6- تا حد امكان به زبان كشوري كه ميخواهيد به آن كالا صادر كنيد تسلط داشته باشيد تا مشكلات خود را به حداقل برسانيد

برخی کالاهای ترخیص شده

شركت بازرگاني ونوس تجارت الماس منطقه آزاد ماكو با برنامه ريزي دقيق ؛ ايجاد بستر مناسب ارتباطي با كشورهاي اروپايي  و با تكيه بر چندين سال سابقه درخشان در امر صادرات  ؛ موفق به جلب اعتماد خريداران خارجي شده و در اين مسير همراه بازرگانان است.
كليه خدمات بازرگاني به صورت جامع و بدون واسطه وبا آگاهي از شرايط ؛ قوانين و جديد ترين بخش نامه ها در حوزه تجارت بين الملل ؛ توسط شركت ونوس تجارت الماس ارائه مي شود.